poniedziałek, 6 października 2014

PYSZNY CHLEB PSZENNO - ŻYTNI NA ZAKWASIE

Uwielbiam zapach świeżego pieczywa. Ciężko jest mi przejść obojętnie obok piekarni - to chyba jakiś rodzaj nałogu. I choć podobno z nałogu nigdy nie da się wyleczyć, mój został jakoś pokonany. A to za sprawą domowych wypieków. Wspaniały zapach roznosi się po całym mieszkaniu i co najważniejsze, tak zdrowego chleba nie znajdę w żadnej piekarni. Wy także! ;)


Składniki
  • 290 ml przegotowanej wody
  • 200 g mąki żytniej pełnoziarnistej
  • 220 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 50 g mieszanki słonecznika, zmielonego siemienia lnianego i otrębów 
  • 140 g zakwasu żytniego 
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • 2 łyżeczki soli himalajskiej (lub 1,5 łyżeczki zwykłej)
  • 1,5 łyżeczki cukru
  • garść pestek z dyni do posypania

Przygotowanie

Ja swój chleb piekłam w automacie. Jeśli i Wy posiadacie takie ułatwienie, wlejcie do maszyny wodę, oliwę i zakwas, wsypcie sól i cukier. Wymieszajcie. Mąki i ziarna połączcie ze sobą  w oddzielnej misce, następnie wsypcie do formy. Ponieważ mój zakwas jest dość młody, dodałam  ok pół łyżeczki drożdży instant. Nastawcie maszynę na program podstawowy. Po drugim mieszaniu wyłączcie ją i pozostawcie na 4 - 7 godzin, ale nie otwierajcie pokrywy. Posmarujcie po tym czasie wyrośnięty chleb wodą, posypcie pestkami dyni i nastawcie program "pieczenie". Po godzinie chleb gotowy :)
Przepis wykorzystałam ze strony www.chleby.info, lekko zmodyfikowałam i powiem, że wyszedł wspaniale.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Lista zakupów.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...